loading...
حجاب و عفاف
وحید جوادی بازدید : 210 دوشنبه 11 آذر 1392 نظرات (0)

|با ادامه توضیحات با ما باشید|

حجاب ، در لغت به معناي مانع، پرده و پوشش آمده و اگر به معناي عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم، حجاب مي تواند اقسام متفاوتي همچون؛ حجاب ذهني، فكري و روحي داشته باشد. علاوه بر اين، در قرآن از انواع ديگر حجاب كه در رفتار خارجي انسان تجلي مي كند نيز نام برده شده است كه مي توان به حجاب و پوشش در نگاه اشاره كرد كه به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.در خصوص آثار فردي رعايت حجاب، مي توان به احترام به شخصيت زن به واسطه رعايت حجاب، مصونيت ارتباطات زن با مردان غريبه، حفظ اعتقادات مذهبي براي افراد، حفظ عفت زن و جلوگيري از فساد و ناهنجاري اشاره كرد. همچنين آثار اجتماعي رعايت حجاب نيز سلامت نسل جديد جامعه، پيشگيري از فساد اخلاقي، مبارزه با مظاهر بي ديني و حفظ كيان خانواده است.

اسلام بر حضور اجتماعي زن تاكيد مي ورزد اما اين حضور را بدون قيد و شرط نمي داند.اسلام يكي از شرايط مهم و اساسي فعاليت اجتماعي زن و حضور وي در صحنه هاي گوناگون را مرزبندي دقيق و جدايي او از مردان مي داند. حفظ وقار و عفت، شرط دوم براي حضور زن در اجتماع است و اين بدان دليل است كه زن در نگاه اسلامي از جايگاه بلند و منزلتي عظيم برخوردار بوده كه اسلام براي حفاظت از اين جايگاه تدابير گوناگوني انديشيده است.اما در عصر حاضر هجمه ها به حجاب از سوي فرهنگ غربي شدت گرفته و حجاب در برخي لايه هاي جامعه به حاشيه رفته است.متاسفانه فرهنگ برهنگي در حال رسوخ به خانواده ها است و يكي از معضلات اجتماعي ما عدم رعايت حجاب و عفاف از سوي برخي افراد است.توسعه علم و رشد تكنولوژي و شكل‎گيري كلانشهرها در همه جاي دنيا باعث كاهش قدرت جامعه و افزايش فردگرايي شده و در نتيجه انسان‏ها براي خود اين حق را قائل شده‎‏اند كه در انتخاب سبك زندگي خود آزادي بيشتري داشته باشند و به قيود فرهنگ هاي گذشته خود پايبند نباشند.به عبارتي يكي از محصولات دنياي مدرن اومانيسم يا همان انسان محور است كه اصالت را به لذت بردن انسان در اين دنيا مي دهد و هر آنچه كا مانع لذت او مي شود را مطرود مي داند.حجاب يكي از موانع لذت انسان مدرن است.وقتي لذت انسان اصل قرار گرفت همه قيودي كه اديان الهي براي سعادت واقعي انسان در نظر گرفته اند خلاف تمدن و پيشرفت معرفي مي شود.متاسفانه اين فرهنگ غلط به مدد رسانه هاي غربي و با برنامه و هدفمند جامعه ما را هدف قرار داده است.در اين تبليغات گسترده بي حجابي و پيشرفت و كسب منزلت اجتماعي و مدرن بودن به يكديگر گره خورده اند و به گونه اي القا گرديده كه بي حجابي از الزامات و شاخص هاي تمدن و ترقي است.سبك زندگي كه امروز فرهنگ غرب به ما القا مي كند (كه يكي از شاخصه هاي آن بي بند وباري و عدم توجه به قيود اسلامي است)در تضاد با سبك زندگي است كه اسلام براي بشريت تجويز كرده قرار دارد.خداي متعال براي اينكه انسان‏ها انساني زندگي كنند و از خصلت‏هاي حيواني بيرون بيايند و يك عروج الهي داشته باشند قيودي را در نظر گرفته كه رعايت آنها الزامي است.يكسري از دستورالعمل‏هاي خداوند متعال مثل واجب و حرام ضروري است.خداوند مانند يك طبيب حاذق براي سلامتي انسان‏ها نسخه‎هايي تجويز كرده است. بنابراين فلسفه حجاب براي سبك زندگي الهي و انساني زندگي كردن و نه غريزي زيستن تعريف شده است. جداي از تبليغات مسمومي كه رسانه هاي غربي عليه اسلام دارند، آموزه هاي اسلامي و وحياني همچنان كاربرد خود را دارد، چرا كه با فطرت، نهاد و ضمير وجودي انسان ها سر و كار دارد.اسلام دين فطري است و همان چيزي را مي گويد كه درون انسان فرياد مي زند و چه بخواهد و چه نخواهد عقل بر آن مهر تاييد مي زند.

    

اما براي ترويج فرهنگ حجاب كه يكي از شاخصه هاي سبك زندگي اسلامي است چه بايد كرد؟

تفهيم فوايد حجاب و مضرات بي حجابي براي مردم در قالب‎هاي هنري و به طور نامحسوس از جمله راهكارهاي ترويج حجاب است. اينكه خانواده هاي ما،نهاد هاي آموزشي و مسئولين ما بدانند كه علت اينكه انرژي برخي جوانان صرف شهوتراني مي شود و بسياري از معضلات اجتماعي از جمله طلاق و خيانت همسران به هم و عدم ازدواج جوانان و داشتن روابط نامشروع و در كل فروپاشي خانواده‏ها از عدم رعايت حجاب و پيروي از فرهنگ برهنگي و بي بند و باري حاصل مي‎شود در هوشياري و جزم شدن عزم ها براي مقابله با بي حجابي و بي عفتي در جامعه موثر خواهد بود.اگر به دنبال سلامت اخلاقي و امنيت اجتماعي و حتي جسمي شهروندانمان هستيم و حفظ نظام ديني برايمان مهم است بايد تلاش كنيم كه احكام الهي در جامعه اجرا شود و يكي از مهمترين اين احكام حفظ حجاب و عفاف است.بايد با استفاده از مدارك و اسناد معتبر و پرونده‏هاي قضائي، (قتل‎ها و ضرب و جرح‏ها و طلاق‎ها)عامل فرهنگ برهنگي در شكل گيري آنها را به مردم گوشزد كنيم.

نظام سلطه و رسانه هاي وابسته به آن كه از مقابله با موج گسترده و روزافزون بازگشت به عفاف و حجاب در كشورهاي غربي و نظام هاي تحت سلطه خود درمانده اند، از همه ابزار ها و توانمندي هاي خود براي جلوگيري از گرايش زنان و دختران جوان به حجاب و عفاف و زنده نگه داشتن فرهنگ تباهي و برهنگي استفاده مي كنند و بويژه كشورهاي اسلامي را آماج تبليغات ضد عفاف و حجاب خود قرار مي دهند. غرب با آخرين سرعت خويش در حال حركت به سوي طراحي يك دنياي مدرن و پر از رفاه براي اقشار خاص خود است. رفاهي كه واقعا خالي از معنويت و ماوراء است. براي همين است كه ما شاهد رشد عرفانهاي كاذب و نوظهور هستيم يا حتي پروژه هاي دين سازي در غرب در دستور كار سازمانهاي اطلاعاتي و امنيتي قرار گرفته است.زن مسلمان در غرب انتهاي اين پروژه را به چشم خويش ديده و مي بيند. در اين كوران و داغي تحولات، تكليف خود را مشخص مي كند. همين است كه هر روز مبارزه براي حفظ شعائر اسلامي بيشتر مي شود. اما در درون كشور ما، به دليل گستردگي بلندگوهاي تبليغاتي با تنوع پيامها از سوي همان مدينه فاضله غربي بيداد مي كند و جوانان و خانواده هاي ما را مبهوت خود كرده است. به نوعي سراب ساختگي كه در ذهن مخاطبين مي سازد را بدون در نظر گرفتن دانش و بينش لازم، صرفا در لايه رفتاري بروز مي دهد و اين مي شود كه جوان ما براي رسيدن به جوان غربي، به جاي تبعيت در دانش آموزي و نظم و پيشرفت، صرفا از رفتارهاي ناهنجار آنها تبعيت مي كند.در چنين شرايطي زنان و دختران مسلمان و متعهد مسئوليتي بسيار سنگين بر عهده دارند كه مهمترين آنها عبارتند از: تقويت

پايه هاي ايماني و پايبندي هرچه بيشتر به ارزش هاي اخلاقي مورد تاكيد دين اسلام، به دست آوردن توانايي لازم براي دفاع عقلاني از فرهنگ حجاب و عفاف، حراست از كيان خانواده و جلوگيري از نفوذ امواج مخرب ماهواره به فضاي پاك و معصوم خانواده هاي خود،احياي فرهنگ امر به معروف و نهي از منكر و بي تفاوت نبودن در برابر رواج گسترده الگوهاي غربي پوشش و آرايش در ميان دختران جوان.

------------------------------------------------------------------------------------------------

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ح=حیا | ج=جمال حقیقی | ا=ایمان | ب=بندگی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    آیا از ظاهر و محتویات سایت راضی هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 16
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 46
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 56
  • بازدید ماه : 50
  • بازدید سال : 296
  • بازدید کلی : 4,560