|توضیحات بیشتر|
قبل از پاسخ به سوالات شما، مقدمةً به اين نکته توجه داشته باشيد که منبع احکام شرع؛ تنها «قرآن کريم» نيست بلکه در کنار قرآن کريم، «روایات اهل بيت عصمت و طهارت» که مفسران واقعي قرآن هستند و هم چنين در پارهاي از موارد «عقل» و «اجماع علماء دين شناس در تمام دورهها»، بر يک مسئله، نيز منبع و مدرک احکام شرع ميباشند.
بعد از بيان اين مقدمه؛ در پاسخ سؤالات شما عرض ميکنيم:
وقتي قرآن کريم دستور به حجاب ميدهد و حجاب را براي خانمها واجب ميکند، عقل حکم ميکند به اينکه عدم رعايت حجاب به معناي مخالفت با امر خدا دراين مسئله ميباشد و اگر کسي با حکم خدا مخالفت کند استحقاق عقاب دارد. مثل آنکه اگر مولاي عرفي به غلامش دستور به انجام کاري بدهد و او مخالفت کند عقلاء عالم غلام را مذمت ميکند و مستحق عذاب از جانب مولا ميداند و مولا، يا عبد را ميبخشد يا توبيخ و تنبيه ميکند.
خداوند نيز که مولاي حقيقي همه عالم ميباشد وقتي بنده اش را به انجام کاري امر کند اگر بنده مخالفت کند از نظر عقل مستحق عذاب خداوند ميباشد و اين حکم عقل در حد استحقاق عقاب و عذاب ميباشد منتها ممکن است خداوند زمينه عفو وبخشيدن را در يک بنده آماده ببيند و اورا عفو کند و ممکن است بنده ديگري راعذاب کند. در هر حال کار خداوند بدون حکمت نيست و کسي که با توبه و انجام اعمال نيک زمينه جريان بخشش الهي را فراهم کند خداوند اورا ميبخشد.
در هر صورت آنچه در مسئله حجاب از نظر قرآن وجود دارد اينست که عقل کسي را که مخالفت با حجاب کند مستحق عذاب ميبيند.
با توجه به وضعيت خلقت و آفرينش و زيبائي وجاذبه بدني که براي زنها داده شده است که آنهم به خاطر وظيفه طبيعي خانم ها يعني جاذبيت، تربيت فرزندان، وايجاد عاطفه و محبت ميباشد لذا حفظ پوشاندن بدن برخانم ها لازم است و لي مردان با چنين جاذبهاي خلق نشدهاند و نيز با توجه به پاره از حکمتهاي ديگر پوشش کامل بدن واجب نشده است ولي براي خانم ها نگاه کردن به بدن مردان و براي مردان نگاه کردن به بدن خانمهايي که با هم نامحرم هستند حرام شده است. در هر صورت مردان نيز وظايف سنگينتري نسبت به خانمها دارند.
پاسخ جامع تر در اینجا